Saturday, June 11, 2011

سوگنامۀ تهمینه بر پیکر سهراب : به مادران سهرابها و نداها... به تهمینه های سرزمینم




تهمینه ام ، تهمینه ام

از درد و غم دو نیمه ام

در حسرت سهراب یل
دُرج غمان شد سینه ام

سهراب من ، محراب من
خورشید من ، مهتاب من

در این جهان بی کسی
یکتای من ، نا یاب من

در دشت کین سرگشته شد
در خاک و خون آغشته شد

از مهر رستم زاده شد
وز قهر رستم کشته شد


افتاد از بالای زین
چون اختر از چرخ برین

شیر سپیدم از تنش
دریای خون شد بر زمین


گفتم که می یابد اثر
از رستم عالی نظر

با آن نشانی از پدر
شد بی نشان از بحر و بر


گلچین دورانم گذشت
گلریز بستانم گذشت

تیغی که رستم زد بر او
از جوشن جانم گذشت

اکنون چه دارد بود من 
فردای بی مقصود من

دست که گیرد روز مرگ
از پایۀ تابوت من

فریاد از بخت بدا
از رستما  از قسمتا

دنیا تهی شد چون دلم !
وا حسرتا  وا وِیلتا



............................
سرودۀ  لایق شیرعلی (۱۹۴۱ - ۲۰۰۰ م)
شاعر و ایرانشناس بزرگ تاجیک 





No comments:

Post a Comment